loading...
☀☀☀☀تنهایی☀☀☀☀
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 1952 چهارشنبه 1392/03/01 نظرات (0)
اگر سریال شمیم عشق را تماشا کرده باشید شما هم شاید مثل من از محل فیلمبرداری این سریال خوشتان امده باشد.این شهر یکی از زیباترین شهرهای کشور ترکیه است

روستای شمیم عشق

روستای شمیم عشق

اورگوپ که در ۲۰ کیلومتری شرق نوشهیر قرار دارد یکی از مهمترین مراکز منطقه کاپادوکیا می باشد. همانند گورمه در طول تاریخ با نامهای بسیاری نام گذاری شده است. در دوره بیزانس با نام Assiana، Hagios Proko Pios  و در دوران سلجوقیان بنام باش حصار ، در دوره عثمانی ها بنام قلعه بورگوت و از سالهای اولیه جمهوریت نیز به نام اورگوپ نامیده شده است. 

روستای شمیم عشق

روستای شمیم عشق

تاریخ :

در اورگوپ که دارای یک بافت آتشفشانی اصلی است بر اثر باران و باد دودکش های جن را که یکی از مناظر جالب طبیعت است را به مقدار بسیار فراوانی در خود جای داده است . دودکش های جن که بر اثر جاری شدن آبهای اطراف و با تاثیر از باد بوجود آمده اند منظره بسیار خاطره انگیزی را به این منطقه داده است.  اورگوپ که در ۲۰ کیلومتری شرق نوشهیر قرار دارد یکی از مهمترین مراکز منطقه کاپادوکیا می باشد، همانند گورمه در طول تاریخ به نامهای بسیار نامگذاری شده است در دوره بیزانس با نام Assiana ، Hagios Prokopios و در دوران سلجوقیان بنام باش حصار ، در دوره عثمانی ها بنام قلعه بورگوت و از سالهای اولیه جمهوریت نیز به نام اورگوپ نامیده شده است. 

روستای شمیم عشق

روستای شمیم عشق


آب و هوا : تابستانهای اورگوپ گرم و خشک و زمستانهای سرد و برفی ، در فصول بهار و پائیز نیز بارانی و نمونه کاملی از ویژگیهای آب و هوایی صحرایی است. علاوه بر گیاهانی که در بهار می رویند و سپس زرد و از بین می روند ، در منطقه ، پوشش جنگلی وجود ندارد لیکن در منطقه و نواحی اطراف آن باغداری بسیار رایج بوده و پوشش باغی سرسبز منطقه ، بویژه در ماههای تابستان ، منظرهای با آب و هوای گرم را در مقابل دیدگان می گستراند.

  • راههای ارتباطی

  • مناطق دیدنی

  • موزه ها

  • خریدنی ها

  • بدون دیدن برنگرد

  • نشانی و تلفنهای ضروری

  • خوردنی ها

  • زنجیره ارتباطی

راه ارتباطی از نوشهیر بوسیله اتوبوس ، مینی بوس و یا تاکسی می توان به اورگوپ مسافرت کرد.

تلفن ترمینال : ۳۴۱۴۷۶۶ (۳۸۴-۰۰۹۰)

محل فیلمبرداری سریال شمیم عشق

محل فیلمبرداری سریال شمیم عشق

اماکن دیدنی :

وادی صورتی :


در وادی که دقیقا” در وسط راه اورگوپ به آوانوس قرار دارد نمونه های بسیار جالب دودکش های جن قابل مشاهده است . در این منطقه که آثار طبیعی در آن فراوان است سنگها بواسطه عوامل طبیعی شکل شتر ، خرگوش و غیره در آمده اند. 

دره سرخ (Kızıl Cukur) :

این منطقه که یکی از مراکز مهم تولید انگور و شراب بوده است ، یک کلیسا وجود دارد که در داخل دودکش جن ساخته شده و با نقاشی های انگور تزیین یافته است . این وادی که در آن دودکش های جن رنگارنگی در آن قرار دارد بویژه در هنگام غروب منظره بسیار خاطره انگیزی دارد. 

محل فیلمبرداری سریال شمیم عشق

محل فیلمبرداری سریال شمیم عشق

مصطفی پاشا :

مصطفی پاشا که تا سال ۱۹۲۴ که مبادله جمعیت شد محل اسکان مسیحیان بود . این منطقه نمونه جالبی از موزه – شهر می باشد. کلیساهای جورج و استفانوس که نمونه جالبی از کلیساهای قرن ۱۹ می باشند برای بازدید عموم باز است . در این روستای جالب ، می توان نمونه های زیبایی از سبک معماری مسیحیت و سلجوقی را مشاهده نمود. 

محل فیلمبرداری سریال شمیم عشق

محل فیلمبرداری سریال شمیم عشق

ساری هان :


این روستا در سال ۱۲۱۷ از سوی سلطان سلجوقی علاء الدین کیقباد در روی جاده آکسرای ، اورگوپ و قیصریه ساخته شده است . این کاروانسرا بعنوان محل اسکان و پناهگاه جایگاه مهمی در تاریخ داشته و یکی از مهمترین آثار جای عکس معماری سلجوقی – ترک می باشد. سپس جاده آسفالته ساخته شده و بازسازی آن به شکل زیبایی انجام یافته است .این ساختمان نام خود را از سنگهای زردی که در ساختمان آن به کار رفته گرفته است. 

اورگوپ

اورگوپ

حلاج دره :

بخشی از آن در قرون ۱۰ و۱۲ و بخش دیگر آن در قرون ۱۳ ساخته شده است . این کلیسا قسمتی از آن تخریب گردیده برای مدتی از سوی مسیحیان بعنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفته است . سایر کلیساهای منطقه اورتا حصار کلیساهای پتر و پائول و کلیساهای موجود در رودخانه مسکندیر است. 

فیراتکان :

فیراتکان که بروی جاده موزه روباز گورمه قرار دارد گروه کوچکی از کلیساها است و دارای یک خوابگاه ، غذاخوری ، آشپزخانه و انباری بوده و در ۲ طبقه ساخته شده است . طبقات بوسیله تونل به یکدیگر متصل می باشد. معماری این کلیسا بسیار جالب است .

اورتا حصار :


مرکز روستا در فاصله یک کیلومتری جاده اورگوپ- نوشهیر قراردارد. قلعه سنگی تاریخی ۵۰ متری آن از جاده اصلی نیز قابل مشاهده است .این قلعه که یک پناهگاه قدیمی است مکان جالبی برای نقاشی و عکسبرداری است . منطقه اورتا حصار یکی از نمونه های جالب زندگی عبادتگاهی است . کلیسای هاریم، کلیسای سانجا و کلیسای جانبازلی از اماکن بسیار دیدنی منطقه است . اورتا حصار یکی از مراکز بازرگانی و فرهنگ منطقه است . لیموی چوکوراوا در انبارهای سردخانه ای طبیعی که در بین سنگهای حجاری شده منطقه بوجود آمده نگهداری و از اینجا به تمام نقاط ترکیه پخش میشود . اورتا حصار که اولین روستای توریستی منطقه است دارای مردمی بسیار مهمان نواز است. 

اورگوپ

اورگوپ

 کلیسای تئودور Theodore :

پس از ۵/۸ کیلومتر طی طریق کردن در جاده اورگوپ -قیصریه به سمت راست پیچیده وپس از ۸ کیلومتر دیگر به روستای یشیل اوز که مرکز شهرستان اورگوپ است می رسیم. کلیسای تئودور بشکل T بوده و دارای گنبد می باشد. بوسیله نردبان میتوان به گالری طبقه بالا رفت . به همین جهت تنها نمونه از کلیساهای موجود در کاپادوکیا میباشد . این کلیسا که از نقاشیهای آن بطور کلی بخوبی محافظت گردیده از سوی ۳ هنرمند در زمانهای مختلف و با سبکهای متفاوت تزیین گردیده است. 

مناظر :

Deesis ، مژده ، ولادت ، تصویر پیامبران ، تصویر حواریون ، مسیح در صلیب ، فرشتگان گابریل و میخائیل و تصاویر کشیشان بروی مدالها .

کلیسای پانجارلیک :


در جنوب روستای اورتا حصار ، در وادی پانجارلیک واقع در سمت این کلیسا که راست جاده اورگوپ – مصطفی پاشا قرار دارد در نیمه اول قرن ۱۱ ساخته جای عکس شده است . سقف آن صاف و دارای یک محور می باشد. رنگ زمینه نقوش روی دیوارهای کلیسا برنگ سبز بوده و بخوبی محافظت شده است . 

مناظر :

تصویر پیامبران ، مژده ، زیارت ، اثبات بکارت ، سفر به بیت اللحم ، ولادت ، پرستش ۳ منجم ، رویای دوم ژوزف ، فرار به مصر ، قتل عام کودکان معصوم ، ورود عیسی به معبد ، تعقیب الیزابت ، ماموریت یحیی ، آزمایش عیسی ، پاکدیس ، ازدواج کانا ، معجزه شراب ، افزایش ماهی و نان ، ماموریت حواریون در راه خدا، بهبودی آدم شیطان زده ، بهبودی آدم جذامی ، بهبودی زن فلج ، بهبودی دختر Jairus ، معجزه ازدیاد ماهی ها ، عیسی و زن سامرایی ، تغییر و تحول ، عیسی در راه گولگوتا ، مسیح بر صلیب ، فرود عیسی بر جهنم ، پرواز عیسی به آسمان ، فرشتگان گابریل و میخائیل و تصاویر کشیشان بروی مدالها.

کلیساهای Kepez وAla :

به شکل مجتمع های کوچک بروی جاده پانکارلیک Pancarlik ساخته شده علاوه بر تزیینات سده قرمز رنگ ، دارای خط و نقاشی دیواری بسیار جالب بوده و مهمترین کلیساهای منطقه است. 

کلیساهای بالکان :

مجتمع کلیساهایی است که در ۲ کیلومتری اورتا حصار قرار دارد . متعلق به دوران ikolonazma میباشد. یک sapal کوچک که در دوران بعدی ساخته شده با چینی کاری ها تزیین یافته است.

مسجد تاشکین پاشا :

مسجد تاشکین پاشا که در مرکز روستای دامسا واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب اورگوپ قرار دارد به دوره کارامان ها تعلق دارد. محراب ساخته شده از چوب گردو که هم اکنون در موزه انتوگرافی آنکارا قرار دارد از نظر اینکه تنها نمونه چوبی باقیمانده تا به امروز است دارای اهمیت فراوانی است.  درست در مقابل مسجد تاشکین پاشا زیارتگاه تاشکین پاشا که متعلق به خضر رئیس می باشد قرار دارد. این زیارتگاه نیز که متعلق به همان دوران است دارای یک نردبان دوطرفه است. در نزدیکی مسجد تاشکین پاشا مدرسه ای نیز به همان نام قرار دارد.

قلعه قاضی :


یک قلعه سنگی است که سابقا” بعنوان پناهگاه زنان و کودکان در هنگام خطر مورد استفاده قرار میگرفت . برای فرار در مواقع اضطراری نیز دارای یک تونل بود که به رودخانه دامس واقع در زیر تپه وصل می شد. قسمت اعظم آن در سال ۱۹۵۴ بواسطه فرسایش تخریب شد. قسمتهای باقیمانده تا به امروز را می توان از نزدیک مشاهده نمود. 

Temenni ( مقبره یادبود ) :

مقبره یادبودی است که در سال ۱۲۸۸ از سوی وجیهی پاشا و به یادبود قلیچ اصلان ساخته شده است . بزرگترین ویژگی این مقبره یادبود که بالای تپه قلعه قاضی قرار دارد تونل ۷۰۰ متری آن است . گردشگران میتوانند این راهرو را از نرزدیک مشاهده کنند . این مقبره بعدها بعنوان قدیمی ترین کتابخانه آناطولی مورد استفاده قرار گرفته است .

اورگوپ

اورگوپ

آلتی کاپی :

مقبره یادبودی است که یکی از فرماندهان دوره سلجوقی در قرن ۱۲ و یا ۱۳ به یاد بود همسر و فرزندان خود ساخته است . 

سد دامسا :

در فاصله ۱۷ کیلومتری اورگوپ و بروی رودخانه دامسا و با هدف آبیاری ساخته شده است . سواحل دریاچه سد دامسا یکی از مراکز گردشگری مهم است . ساحل دریاچه که مملو از درختان کاج است در روزهای تابستان و تعطیلات آخر هفته بعنوان محلی مناسب برای پیک نیک مورد استفاده قرار گرفته و دارای میز و نیمکت و منقلهای آماده می باشد. همچنین استراحتگاه مناسبی برای گردشگران نواحی مصطفی پاشا ، جمیل ، تاشکین پاشا ، شاهین افندی ، سوغانلی و غیره می باشد .

اورگوپ

اورگوپ

موزه ها

موزه اورگوپ :


در این موزه که در سال ۱۹۷۱ افتتاح گردیده علاوه بر نمونه فسیلهای به دست آمده از اورگوپ و اطراف آن آثاری از دوران پرهیستوریک ، عصر برنج ، هیتیت ، فریق ، پرس ، هلنیستیک ، روم ، بیزانس و عثمانی را در خود جای داده است . در این موزه همچنین غرفه ای شامل لباسهای محلی ، اشیاء و سلاح های منطقه نیز وجود دارد.  نواحی وابسته به موزه اورگوپ عبارتند از مصطفی پاشا (sinasos ) کلیسای Aios Vasilios ، کلیسای وادی ، عبادتگاه ، کلیساهای تئودور و پانکارلیک (Theodor و Pancarlik ) خریدنی ها صنایع دستی و اشیاء کادوئی منطقه توسعه فراوانی یافته است . مجسمه های دودکش جن که از مصالح مختلف ساخته شده اند و نیز عروسکهای کاپادوکیا ، ظروف سرامیکی و شراب مشهور کاپادوکیا که از باغهای منطقه تولید می شود خریدنی های این منطقه به حساب می آیند .

ندیده و نکرده برنگرد

بدون دیدن موزه اورگوپ ، کلیساها و مسجد تاشکین پاشا بدون خریدن از اشیاء کادوئی منطقه باز نگردید.

نشانی و تلفنهای ضروری :

فرمانداری : ۳۴۱۴۰۰۱ (۳۸۴)۰۰۹۰

شهرداری : ۳۴۱۴۰۷۹ – ۳۴۱۴۰۰۸ (۳۸۴ )۰۰۹۰

بیمارستان : ۱۱۲- ۳۴۱۴۰۳۱ (۳۸۴ )۰۰۹۰

موزه : ۳۴۱۴۰۸۲ (۳۸۴ ) ۰۰۹۰

کتابخانه : ۳۴۱۴۰۲۶ (۳۸۴ ) ۰۰۹۰

اطلاعات توریستی : ۳۴۱۴۰۵۹ (۳۸۴ ) ۰۰۹۰

آوانوس آوانوس که در ۱۸ کیلومتری شمال نوشهیر قرار دارد در دوران آنتیک Venessa خوانده می شد. در این شهرستان که کارگاههای کوزه گری فراوانی دارد، هنر سرامیک کاری از زمان هیتیت ها تا به امروز ادامه داشته است . خاک سرخی که از رودخانه کیزیل ایرماک و گل سرامیکی که از mil تهیه میگردد بدست هنرمندان سرامیک کار آوانوسی شکل میگیرد.

اورگوپ

اورگوپ

کوزه گری :

می دانیم که کوزه گری از دوره هیتیت ها تا به امروز بوسیله چرخ انجام می گیرد . این هنر از قبیله به قبیله و از پدر به پسر رسیده است . خاکهای بدست آمده از کوههای آوانوس و خاکهای رسوبی سرخ رنگ بستر کیزیل ایرماک ، ابتدا الک شده و سپس بصورت گل در آورده می شود. دستگاهی که به آن چرخ گفته میشود و به وسیله پا به گردش در می اید با مهارت هنرمندان ، گل روی آن شکل گرفته و اشیاء مورد نظر ساخته می شود. اشیایی که در در کارگاههایی بنام ıslık تولید میشود ابتدا در آفتاب و سپس در سایه خشکانیده می شوند و پس از آن در کوره هایی که با کاه و یا براده چوب روشن میشوند ودر حرارتی بین ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد پخته می شوند.  ظروف غذاخوری منطقه و نیز ظروف آب ، خم و کوزه های مخصوص نگهداری مواد غذایی زمستانی از محصولات شناخته شده است . امروزه آوانوس بعنوان مرکز هنرهای دستی و خرید و فروش منطقه کاپادوکیا شناخته شده است . 

آب و هوا : این منطقه دارای زمستانهای سرد و برفی و تابستانهای گرم و خشک می باشد. 

-ارتباط

-اماکن گردشگری

- بدون دیدن برنگرد

- زنجیره ارتباطی

- نشانی و تلفنهای ضروری

ارتباط : آوانوس در ۱۸ کیلومتری نوشهیر میباشد.از نوشهیر بوسیله جاده های زمینی می توان به اوانوس سفر نمود.

اماکن گردشگری :

زلوه Zelve :

در ۵ کیلومتری آوانوس و در فاصله یک کیلومتری پاشا باغلار قرار داشته و در دامنه های شمالی و ستبر آک تپه ساخته شده است . زلوه که شامل ۳ وادی است ، بیشترین مکانی است که دودکش های جن موجود در این وادی دارای نوک تیز و بدنه ای عریض می باشد.  زلوه بویژه در قرن ۹ و ۱۳ یکی از مراکز مهم مذهبی و سکونت مسیحیان بوده و اولین سمینارهای مذهبی به راهب ها در این منطقه داده شده است. 

کلیسای چاوشین (Nice Phorus Phocas ) :

در کنار جاده گورمه به آوانوس و در ۲۵ کیلومتری گورمه قرار دارد . گنبد بسیار بلند و ناودانی شکل کلیسا که دارای ۳ Apsis بود تخریب شده است . تاریخ ساخت این کلیسا مربوط به سال ۹۶۴ و یا ۹۶۵ میلادی است. 

کلیسای گوللو دره (Agathangelus ) :

در فاصله ۲ کیلومتری روستای چاوشین و در منتهی الیه سمت چپ وادی گوللو دره واقع شده است . در منطقه آغازین وادی و بروی یک دامنه عمودی در سمت چپ ساخته شده است . گنبد بشکل مربع و دارای سقفی صاف و یک Apsis وسیع می باشد. به این کلیسا که در قرن ۶ و ۷ ساخته شده در قرون ۹ و ۱۰ Apsis اضافه شده است . سطح چینی کاری های Apsis بیانگر آن است که Apsis ها دائما” رنگ میشده اند. سمبل نویسندگان انجیل که در طرفین راست و چپ عیسی که بر تخت نشسته بصورت نقاشی قرینه بروی نشانها قرار دارد . سقف صاف آن بصورت حبابی ساخته شده . در وسط آن صلیبی در داخل دایره و در کناره های آن نیز با تاج گلهایی از شاخه های Palmiye تزیین یافته است . اکثر این نوع دکوراسیونها که صلیب را محور قرار داده متعلق به دوران Ikonoklasik می باشد. بواسطه علاقه وافر ساکنان کاپادوکیا به صلیب ، پس از دوره ikonoklasik نیز این نقش و نگار مورد توجه قرار گرفته است . زیرا این صلیب ، نشانه صلیب مقدس است که در بیت المقدس قرار دارد.

شهر زیر زمینی اوزکوناک :


شهر زیرزمینی که در فاصله ۱۴ کیلومتری آوانوس قرار دارد ، در دامنه شمالی کوه idis و در منطقه ای که طبقات گرانیتی بسیار زیادی در آن قرار دارد ساخته شده است. گالریهایی که بروی یک اراضی بسیار وسیع ساخته شده ، بوسیله تونلهایی به یکدیگر متصل بوده اند.  در اینشهر که با شهرهای زیرزمینی کایماک و درین کویو متفاوت می باشد جهت تامین اطلاع رسانی بین طبقات سوراخهای بسیار تنگ و درازی وجود دارد. در صورتیکه درب اتاقها بسیار منظم در کنار یکدیگر قرار دارند و کنده کاری منظمی دارند بسته شوند ، این سوراخهای باریک و دراز ۵ سانتی متری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با متفاوت بودن این شهر زیرزمینی با کایماکلیKaymakli و درین کویو Derinkoyu پس از سنگ کشویی بروی تونل ( بواسطه ریختن روغن به روی دشمن ) سوراخهای موجود حفر شده است.  در شهر زیرزمینی اوزکوناک ، همانند شهر زیرزمینی کایماکلی و درین کویو ، دریچه هوا ، چاه آب ، سنگهای کشویی و شیره خانه وجود دارد.  بدون دیدن برنگرد

  • بدون دیدن زلوه ، کلیسا های چاوشین و گوللو دره ، شهر زیرزمینی اوزکوناک

  • بدون مشاهده تولید کوزه

  • بدون خرید از هنرهای دستی برنگرد.

زنجیره ارتباطی :

شهرداری آوانوس گورمه :

گورمه که در بین دود کشهای جن خیال انگیز و افسانه ای پنهان شده است در واقع در قلب کاپادوکیا است . سکونت اولیه در این منطقه از دوران مسیحیت تا دوره روم ادامه داشته است . کلیساهای اورتاخانه ، دورموش قدیر ، یوسف کوچ و بزیرخانه در داخل سنگهای اوزون دره ، باغیل دره و وادی زمی حفاری شده و خانه ها و دودکشهای جن یک دورنمای تاریخی را در پیش چشمان بینندگان به نمایش می گذارد.

- راه ارتباطی

-اماکن دیدنی

- موزه ها

- بدون خرید برنگردد .

راه ارتباطی : گورمه در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق نوشهیر و در ۵ کیلومتری غرب اورگوپ قرار دارد. از نوشهیر می توان با اتوبوس ، مینی بوس و تاکسی به گورمه مسافرت نمود. 

لفن ترمینال اتوبوسرانی : ۲۷۱۲۴۳۵ (۳۸۴۰۰۰۹۰ )

اماکن دیدنی : پارک ملی گورمه

کلیساهای گورمه :

کلیسای توکالی ، عبادتگاه راهب و راهبه ها ، شاپل اسقف باسیل ، کلیسای المالی ، شاپل باربارا ، کلیسای Onuphrıus ، کلیسای کاراتلیک ، کلیسای چاریکلی ، کلیسای النظر ، کلیسای ساکلی ، کلیسای مریم مقدس ، کلیسای Eustathios و کلیسای دورموش قدیر در داخل پارک ملی گورمه قرار دارد. 

وادی قلیچ لار :

به وادی های سنگی بین وادی گورمه و آک تپه ، وادی های کوچوک قلیچ لار و بیوک قلیج لار گفته میشود . در داخل آن کانالهای آب ، دودکش جن ، تونلها و تخته سنگهای جالب و وادی که انسان را تحت تاثیر قرار می دهد ، کلیسای جای عکس قلیچ لار قرار دارد. 

موزه ها

موزه روباز گورمه :

گورمه با داشتن دودکش های جن و کلیساهای فراوان یک موزه بسیار وسیع به شمار می آید. این کلیساها که یکی از دیگری جالبتر است و یکی از مراکز مهم مسیحیت بود اکنون تحت حفاظت قرار دارد. 

بدون دیدن برنگرد

  • بدون دیدن کلیساهای موجود در موزه روباز گورمه

  • بدون دیدن وادی قلیج لار

  • بدون خرید هنرهای دستی کادوئی بر نگرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از این سایت خوشت اومد؟
    ؟
    چند سالته؟
    دوست دارید بیشتر در مورد چه فیلم ها و هنرمندانی مطلب بگذاریم؟
    چگونه وارد این سایت شدید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2151
  • کل نظرات : 55
  • افراد آنلاین : 37
  • تعداد اعضا : 4927
  • آی پی امروز : 356
  • آی پی دیروز : 211
  • بازدید امروز : 548
  • باردید دیروز : 526
  • گوگل امروز : 16
  • گوگل دیروز : 18
  • بازدید هفته : 1,395
  • بازدید ماه : 12,299
  • بازدید سال : 122,191
  • بازدید کلی : 3,715,377